Rutes ciclistes segures per a la nova mobilitat

11/06/2020
Cicloturisme

Rutes ciclistes segures per a la nova mobilitat

La gestió del desconfinament i de la crisi post Covid-19 obre una finestra d'oportunitat cap a una nova mobilitat en què la bicicleta hi sigui més present. Amb tot, no sempre és fàcil trobar una ruta segura i adequada per a ciclistes, tant en entorns urbans com en trajectes interurbans, o en desplaçaments tant laborals com d'oci. En aquest camp vol oferir noves eines el projecte de Cyclocat, "una xarxa de camins segur per la bicicleta. Fa una anys vivíem a l’estranger i en tornar no ens podríem treure del cap el potencial que té Catalunya per a la bicicleta, però que la gent ni coneix: la gent va en bici i en molts casos en corren riscos innecessaris per carreteres molt perilloses perquè senzillament no coneixen els camins".

El criteri per a l'elaboració de les rutes és el de màxima seguretat i mínim desnivell, prioritzant entorns plenaments adaptats a la bicicleta com els carrils bici segregats, trams de velocitat reduïda, pistes o carreteres secundàries, que són valorades pel seu nivell de dificultat: color negre (nivell avançat), color vermell (nivell alt), color blau (nivell moderat), color verd (nivell baix). "Comptem amb més de 1500km de rutes que han suposat molta feina, perquè el nostre procés per a fer-les és la de contactar amb ciclistes locals, veure quina és la manera de connectar diversos municipis, i aleshores anem a fer el recorregut amb ells. Solem mirar diversesalternatives per a cada trajecte i triem el més adequat. No només en fem el track sinó que els classifiquem per colors, segons la dificultat, el terreny, la presència o no de cotxes", explica el seu promotor Joan Calvera.

Les rutes es poden trobar a la seva pàgina web, des d'on es poden descarregar els tracks, molts d'ells usats en esdeveniments del calendari català d'oci com la Ladies&Gentlemen BCN-Girona Gravel Ride, que aquest gener arribava a la seva quarta edicióLo Far West Gravel Ride Barcelona-Lleida o la nova Ronde van Osonen.

"La nostra xarxa va dirigida a qualsevol usuari que vulgui fer servir les seves bicicletes per als seus desplaçaments i per oci de manera segura: jo estic federat i faig algunes competicions i són rutes que faig servir per entrenar, també les faig servir per anar a la feina, hi sortim amb els meus fills petits...", continua Calvera, que en diversos vídeos al seu canal de Youtube ha repassat les últimes setmanes les opcions de mobilitat ciclista actuals a l'Àrea Metropolitana. "En zones urbanes, es calcula que el 80% dels desplaçament són de menys de 10 quilòmetres, una distància que és perfecte per fer-la en bicicleta, també elèctrica si és la opció que es contempla. El que passa és que la infraestructura està pensada únicament per al cotxe", lamenta.

Una visió ciclista a la hora d'estructurar la mobilitat que està molt lluny de ser una realitat. "La mobilitat interurbana ha crescut molt des dels anys 80, molta gent no viu i treballa en el mateix lloc. Així doncs, Barcelona té molta influència i pot tenir noves iniciatives interessants, però en el que veritablement es necessita una millora és en les opcions de transport interurbà. En moltes ocasions, és una qüestió de pensar la mobilitat amb sensibilitat ciclista i a mode de xarxa. Oi que les autopistes no fan trams de 2 quilòmetres? Com a mínim s’hi posen per fer-ne 20. Això passa sovint amb carrils bici i altres iniciatives", explica.

Guineu: projecte d'enrutador ciclista
Per afavorir l'ús de la bicicleta en qualsevol tipus de desplaçament, des de Cyclocat han llançat una campanya de Verkami per a tirar endavant un projecte d'enrutador ciclista, per a poder crear fàcilment el track de rutes segures a la hora de planificar els trajectes en bicicleta a Catalunya. "Ara llancem aquesta campanya del programa Guineu, que afavorirà molt a qui vulgui fer rutes segures adaptades a la bicicleta, per a qualsevol propòsit. Aquesta és una informació molt difícil de trobar. Gairebé totes les apps que la gent fa servir per programar rutes estan fetes a mida pel cotxe i, què millor que tenir-la en una xarxa pensada per les bicicletes i feta amb coneixement del terreny", explica sobre el projecte Guineu, que ja porta més de la meitat de l'objectiu de finançament recaptat.