#momentsciclismecat: El Velòdrom d'Horta, un abans i un després
En plena elaboració de la candidatura olímpica de 1992, Barcelona necessitava construccions esportives d'alt nivell. Va ser gràcies a això que el ciclisme català va rebre la gran notícia de la construcció d'una instal·lació de referència que va marcar un abans i un després: el Velòdrom d'Horta. Un procés que començava a impulsar el ple municipal de l'Ajuntament de Barcelona l'any 1983 amb gran celeritat: el febrer s'aprovava l'adquisició del terrenys, i al juny ja s'estaven iniciant les obres. El velòdrom era una realitat.
La instal·lació s'inaugurava el 27 d'agost de 1984 amb la disputa dels Campionats del Món de ciclisme en pista, que s'ajuntarien amb la disputa una setmana després del Campionat del Món de ciclisme en ruta al circuit de Montjuïc. Un esdeveniment de primera línia que va marcar l'inici del velòdrom que havia de ser seu dels Jocs Olimpics de Barcelona 1992.
"Allò era un somni, tothom parlava del velòdrom", explicava a les xerrades #ciclismecatACasa el tècnic Xavi Ràfols, que va entrar a treballar com a entrenador a la FCC després de la construcció de l'equipament. "El Velòdrom Municipal d'Horta-Miquel Poblet és de les instal·lacions esportives de més alt nivell que té Barcelona, tot i tenir més de 30 anys d'antiguitat. La seva construcció va suposar tornar a posar Barcelona dins el mapa de la pista internacional, i sense ell segurament no hauríem tingut els èxits de Sergi Escobar, Escuredo, Torrent, amb Jaume Mas com a seleccionador...", continuava l'ex director tècnic federatiu.
Un cop fets els mundials, es va obrir un intens capítol de negociacions per mantenir amb activitat la infraestructura, tal com s'explica en el recentment publicat llibre de la història de la FCC. El procés va portar a la realització d'un projecte en què la FCC impulsava la creació al velòdrom de l'Escola Catalana de Ciclisme, així com l'ús de la mateixa instal·lació del velòdrom com a seu federativa, basant-se en la ubicació de la Federació Guipuscoana de Ciclisme al velòdrom d'Anoeta, un traspàs que es va acabar acabar tancant l'any 2003 quan es va mudar definitivament la oficina central a Horta, com segueix sent a dia d'avui.
Des de 2015, el Velòdrom Municipal d'Horta és batejat com a Velòdrom Miquel Poblet, en memòria del mític ex ciclista i dirigent de la FCC que mor l'abril de 2013, igual que el Trofeu Ciutat de Barcelona de ciclisme en pista que es disputava ja des de feia anys també passa a recordar-lo en el seu nom. Entre 2014 i 2015, per la seva banda, es va realitzar una renovació de la fusta de la pista que és ara la que es pot fer servir rodant pels seus peralts.
"Crec que pot ser el velòdrom més ràpid d'Espanya", apuntava també Ràfols fa unes setmanes. "Ara que s'ha reformat la fusta nova, és una pista molt ràpida. En l'últim Trofeu Miquel Poblet, vam tenir tres rècord de la pista que no se superaven des dels Jocs Olímpics. El problema que té la instal·lació és el ser descoberta, que depens del temps. És un gran hàndicap". I així és com el taiwanès Nien Hsing Hsieh (10.126) i la basca Tania Calvo (11.287) van superar el darrer setembre la millor marca dels 200m en un velòdrom que encara ha de donar moltes més alegries al ciclisme català.